Stopnie masonskie
Stopnie Rytu Szkockiego
Tak więc Stopnie Rytu Szkockiego od 4 do 33
Stopnie Uniwersalne dla wszystkich lóż
1,2,3 - uczeń, czeladnik, mistrz - sa opisywane w necie, więc - najogólniej - to poznawanie symboliki i podstawowych nauk.
Stopnie Loży Doskonalenia
4: lojalność
5: solidność i szczerość
6: wierność i szacunek wobec spraw prywatnych innych
7: bezstronność, równość, sprawiedliwość osądu (sprawiedliwość jest podrzędna wobec miłości, która wybacza)
8: dobroczynność
9: przezorność i unikanie zapalczywości w ferowaniu wyroków nawet kiedy sprawa wydaje się słuszna.
10: praca nad chorymi ambicjami i zazdrością, które sa często źródłem zła
11: uczciwość, szczerość, szacunek wobec innych i postawa obywatelska
12: uogólniona refleksja nad dotychczasowymi stopniami - jako drodze do doskonałości moralnej
13: podkreślanie wagi dążenia do perfekcji mimo trudności, które pojawiają sie na naszej drodze w życiu
14: stopień ten uczy jak stworzyć własną, indywidualną "lożę doskonalenia", w której esencją staje się Bóg.
Stopnie Kapituły Różanego Krzyża
15: podkreślają wagę postępowania zgodnie z własnymi przekonaniami oraz poświęcenia, by czynić to, co uważa się za stosowne.
16: podkreślanie wagi prawdy i wierności przyjętym na siebie zobowiązaniom
17: posłuszeństwo wobec Boga, którego nosimy w sercu i jesteśmy jego świątynią
18: urzeczywistnianie prawdy o tym, że duch boskiej miłości staje się przewodnikiem dla szukających oświecenia
Konsylium Kadosz (Areopagi)
Konsylium Kadosz to trzecia grupa stopni Rytu Szkockiego. W jej skład wchodzą stopnie od 19 do 30.
19: Arcykapłan (ang. Grand Pontiff)
Nauki tego stopnia skupiają się na walce dobra ze złem. Podkreślają konieczność zachowania duchowej jedności braci, którzy, niezależnie od wyznania lub religii, podzielają wiarę w nieśmiertelność.
20: Wielki Mistrz Loży Symbolicznej (ang. Master of tbe Symbolic Lodge)
Stopień ten jest okazją do konfrontacji lojalności z aktem zdrady. Rytuał inicjacyjny tego stopnia podkreśla, że rządzący musi podejmować właściwe wybory, kierując się inteligencją zdobytą dzięki cierpliwości.
21: Noacbita lub Rycerz Pruski (ang. Patri-arch Noachite lub Prussian Knigbt)
Osiągnięcie tego stopnia to zdobycie wiedzy, że złe uczynki nie mogą być ukrywane przez członków bractwa; to przypomnienie, iż jednym z ka¬mieni węgielnych wspólnoty jest sprawiedliwość.
22: Rycerz Królewskiego Topora lub Książę Libanu (ang. Knight of tbe Royal Axe lub Prince of Libanus)
Nauki tego stopnia podkreślają wagę szacunku dla zawodu i potrzebę polepszania warunków pracy. Towarzyszący temu stopniowi rytuał opowiada o konstrukcji Arki Noego i wspomina drwali ścinających cedry w lasach Libanu.
23: Urzędnik (Obrońca) Przybytku (Tabernakulum) (ang. Chief of tbe Tabernacle)
Kolejny stopień tej grupy stopni Rytu Szkockiego przypomina, że egoizm i niezdrowa ambicja mogą zgubić człowieka. Porzucenie obowiązków wobec rodziny, ojczyzny i Boga musi doprowadzić do moralnej i duchowej ruiny.
24: Książę Przybytku (ang. Prince of the Ta-bernacle)
Ten stopień przypomina, iż związki pomiędzy członkami społeczności oraz braterskie więzi wolnomularzy są umacniane dzięki wierze w Boga. Stopień dwudziesty czwarty mówi o wadze symbolizmu historycznego w aspekcie teologicznym.
25: Rycerz Miedzianego Węża (ang. Knight ofthe Brazen Serpent)
Opierając się na rytuale opisującym czterdzieści lat wędrówki Izraelitów przez pustynię, wzywa do zachowania wiary w siebie, Boga i bliźniego.
26: Książę Łaski (ang. Prince of Mercy)
Stopień ten jest okazją do wpojenia kandydatowi zasad miłosierdzia niezbędnego do akceptowania wyrządzonych mu szkód oraz umiejętności współczucia i wybaczania winowajcom.
27: Najwyższy Komandor Świątyni (ang. Com-mander of the Tempie)
Ta lekcja dotyczy głównie cnót pokory, umiarkowania, szacunku i hojności rycerskich cnót starożytnych wojowników, którzy powinni stanowić wzór do naśladowania przed kandydata.
28: Rycerz Słońca (ang. Knight ofthe Sun)
Przy wykorzystaniu symbolicznych narzędzi murarskich nauki tego stopnia podkreślają wagę wysokich standardów etycznych i moralnych oraz fakt, iż dzięki bractwu można wspomóc zjednoczenie świata i zadbać o dobrobyt jego mieszkańców.
29: Rycerz św. Andrzeja (ang. Knight of St. Andrew)
Kolejny stopień tej grupy stopni Rytu Szkockiego uczy, że należy szanować opinie innych ludzi, zachowując własne zdanie i przekonania, a nauki wolnomularskie opierają się na tolerancji i równości.
30: Rycerz Kadosz (ang. Knight ofKadosb)
W tym stopniu kładzie się nacisk na testy i rytuały, symbolizujące próby, które kandydat musi przejść, by w pełni ukształtować swój charakter.
Stopnie konsystorza
Konsystorz to ostatnia grupa systemu Rytu Szkockiego, który obejmuje stopnie od trzydziestego pierwszego do trzydziestego drugiego. Członkowie loży wchodzący w skład Konsystorza zbierają się, aby przyznać ostatni, trzydziesty trzeci stopień Rytu Szkockiego. Jest to stopień honorowy i osiągalny jedynie poprzez nominację. Kandydat do trzydziestego trzeciego stopnia wtajemniczenia musi przejść przez wszystkie trzydzieści dwa stopnie Rytu Szkockiego i mieć przynajmniej trzydzieści trzy lata.
Trzydziesty pierwszy stopień wtajemniczenia nosi nazwę Inspektor Inkwizytor Komandor (ang. Inspektor Inąuisitor Commander), a towarzyszące inicjacji nauki dotyczą bezstronnej sprawiedliwości oraz powszechnego prawa do domniemanej niewinności oraz czystości intencji. Kandydaci powinni osądzić siebie przed wydaniem sądów dotyczących innych osób i nauczyć się wybaczać w nadziei na poprawę winowajców.
Tytuł Wzniosłego Księcia Królewskiej Tajemnicy (ang. Sublime Prince of tbe Royal Secret) może być nadany po osiągnięciu poprzedniego stopnia. Stopień trzydziesty drugi Rytu Szkockiego koncentruje się na duchowym zwycięstwie nad ludzką słabością, podkreślając wagę moralności, etyki i rozsądku. Symbolem powiązanym z tym tytułem jest dwugłowy orzeł, który symbolizuje czystość i ochrania posiadacza tytułu podczas jego wędrówki przez życie.
Uzyskanie trzydziestego trzeciego stopnia wtajemniczenia oznacza nadanie tytułu Suwerennego Wielkiego Inspektora Generalnego (ang. Inspector General). Stopień ten wymaga od wolnomularza doskonałych cech przywódczych i wzorowego życia; popartego przykładną wiarą w Boga; zarówno w odniesieniu do bractwa, jak i lokalnej społeczności kandydata. Zgodnie z zasadami bractwa, dostąpienie zaszczytu wyniesienia na ten stopień możliwe jest jedynie w drodze jednogłośnej decyzji loży, która zbiera się w tym celu raz w roku.
|