ZAPRASZA.net POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj artykuł  

KIM JESTEŚMY ARTYKUŁY COVID-19 CIEKAWE LINKI 2002-2009 NASZ PATRONAT DZIŚ W KRAKOWIE DZIŚ W POLSCE

Ciekawe strony

Powstało Polskie Stowarzyszenie niezależnych lekarzy i naukowców 

 
Młodzież izraelska w Polsce 
Doskonały dokument o wycieczce młodzieży izraelskiej do Polski. 
Rząd Stanów Zjednoczonych CELOWO niszczy żywność amerykańskich Farmerów i stymuluje kryzys zaopatrzenia w żywność 
Jakiś czas temu na oficjalnej stronie ONZ ukazał się artykuł "Korzyści z głodu na świecie". Wprawdzie szybko go usunięto, lecz nadal jest dostępny w internetowych archiwach 
Maseczki opadły – porażka programu „Polskie Szwalnie” 
Mimo że Agencja poniosła znaczne koszty w związku z realizacją projektu „Stalowa Wola”, produkcja maseczek nie została uruchomiona i zakończyła się na etapie testowym. 
wRealu24 
Niezależna Telewizja Marcina Roli 
Między piekłem a niebem - sytuacja 1 września 2020 
Hanna Kazahari z Tokio 1 września 2020. 
Prawda o włoskiej "epidemii" - rozmowa z biologiem Elżbietą Wierzchows 
Program "niezaleznatelewizja" 
whatreallyhappened.com 
Warto dodać ten link do Pana strony: http://whatreallyhappened.com/

99% tez dotyczących religii, polityki i ekonomii i filozofii się pokrywa z tezami zaprasza.net. Topowa strona. 
Grzegorz Braun odpowiada na Państwa pytania 
Monika Jaruzelska zaprasza
 
Nowa książka Sucharita Bhakdiego - przedstawiona w rozmowie z Andreasem Sönnichsenem i Martinem Haditschem 
Profesor Sucharit Bhakdi i jego żona profesor Karina Reiss opublikowali bestseller „Corona False Alarm”. Istnieje wstępny fragment nowej książki zatytułowanej „Corona unmasked”, którą można bezpłatnie pobrać z Goldegg Verlag. W dyskusji wideo zorganizowanej przez RESPEKT PLUS z profesorami Andreasem Sönnichsenem i Martinem Haditschem, Bhakdi przedstawił rozdział o szczepieniach i ich konsekwencjach. Fragment nowej książki „Corona unmasked” jest dostępny do pobrania z Goldegg Verlag  
TAK SIĘ BAWIĄ UKRAIŃCY - KORUPCJA źródłem BOGACTWA? 
Bardzo drogie auta, prywatne odrzutowce, jachty, helikoptery i nieruchomości w luksusowych europejskich destynacjach, przemyt w walizkach kilkunastu lub kilkudziesięciu milionów dolarów i ponad miliona euro tak bawią się ukraińskie elity.  
Israelis protest in Jerusalem against PM Netanyahu 
Netanyahoo is a criminal just like Trumpy wumpy
Netanyahoo jest kryminalistą tak samo jak tępy głupek 
Jak ludzie "umierają" w "szpitalach kowidowych" 
Tak wygląda koronawirus Covid 19 w szpitalach zachodniej Polski 
Ludobójstwo covid 
Wywiad z CLAIRE EDWARDS  
NIEMIECKI LEKARZ OPOWIADA CIEKAWOSTKI (DNI ŚFIRUSA 4) 
 
GLOBALIZM - Prawdziwa historia 
Jak amerykański historyk Prof. Carroll Quigley odkrył tajny Rząd bankierów 
Czy celem szczepień jest unicestwienie USA? 
“To, czego KPCh pragnie najbardziej, to aby amerykańscy żołnierze zostali zaszczepieni...
Po zaszczepieniu wojsk amerykańskich, mówię wam, szczepienie przeciwko wirusowi KPCh będzie w znacznym stopniu bliska końca”. 
Zdjęcia zawartości szczepionek na Covid-19 
 
Konzentrationslager Fuehrer  
Niemcy - obóz koncentracyjny dla niewierzących w wirusa 
Chcą całkowitej eksterminacji wszystkich Palestyńczyków 
Izrael i Hamas: czy ludzi ogarnęło zbiorowe szaleństwo?  
więcej ->

 
 

Do pracy organicznej zaprasza.net

http://www.pnlp.org.pl/pub_tresc.php?id=76

Gracjan Cimek
2006-12-12

Wychowanie dla wyzwolenia

W sytuacji braku partii lewicowych w Polsce, gdyż wiele z istniejących jest zwykłą atrapą (1), pojawia się poczucie pustki ideowej. Kapitalizm, budowany w Polsce od 1989 roku, odnosi totalny triumf na wszystkich płaszczyznach. W strukturze ekonomicznej rządzą wielkie korporacje oraz banki posiadające realną władzę - finanse. W polityce partie realizują skutecznie od 1989 program neoliberalny (2), którego “widzialnym” symbolem jest Leszek Balcerowicz. Chodzi tu o prywatyzację dobra wspólnego, czyli majątku odziedziczonego po PRL na rzecz rodzimych i zagranicznych kapitalistów, politykę podatkową i politykę monetarystyczną preferującą “zwalczanie inflacji” kosztem troski o pracę żywych ludzi. Wymienionym zjawiskom towarzyszyły procesy prawne, które “zaklepywały” nową strukturę własności w Polsce. Wejście do Unii Europejskiej potwierdziło ten stan rzeczy. Ostatnio nasilające się żądania właścicieli kamienic, by uwolnić ceny czynszów mieszkaniowych czerpią swoją siłę właśnie z unijnych przepisów.

Ważne miejsce w procesie neokolonizacji Polski pełni podstruktura ideologiczna odpowiedzialna za świadomość ludzi. Tak więc pod hasłami społeczeństwa obywatelskiego nastąpiła dekonstrukcja więzi społecznych opartych na wspólnocie. Idee, normy, wartości promowane przez media, filmy, książki, a ostatnio programy typu reality show skutecznie rozbiły nas na zatomizowane jednostki. Jedyną dopuszczalną więzią stał się interes rynkowy. Kluczowym zagadnieniem struktury ideologicznej jest jednak metoda i cel, który przyświeca społeczeństwu w przygotowaniu nowego pokolenia do życia społecznego, czyli wychowanie. Już Arystoteles pisał, iż “najważniejszą jednak rzeczą dla zapewnienia trwałości ustrojów (...) jest przystosowane do ustroju wychowanie”(3).

Wielki kapitał, któremu drogę do naszego kraju otworzył <>(4), pragnie zapewnić sobie stabilność działania. Rękoma i głowami usłużnych polityków i naukowców (5) lansuje więc idee wychowawcze, które zapewnią mu stan hegemonii nad społeczeństwem. Dlatego w polskiej edukacji rozplenił się postmodernizm. Na czym polega jego działanie? Postmodernizm neguje klasyczne pojęcie prawdy; uznaje relatywizm i subiektywizm za cechy poznania. Wolność i autonomia wychowanka, zrównanie jego kompetencji z kompetencją wychowawcy, swoboda i równość dialogu stanowią wyznaczniki wychowania. Główne teorie oparte na postmodernizmie to m.in.: pedagogia niedyrektywna, pedagogia nieautorytarna, pegadogika Gestalt, pedagogika antyautorytarna, antypedagogika i kilka innych. Tworzą one skuteczną przestrzeń dla tzw. edukacji neoliberalnej, której przesłanki tworzą: “preferowanie wolności indywidualnej, czyli indywidualnej możliwości działania według własnych decyzji czy planów oraz utrzymania zasady wolnego rynku. Jednostki nie są formowane w relacjach społecznych, ale dziedziczą i starają się zachować sferę swej autonomii. Ludzka ja?ń jest czymś autonomicznym, danym od natury, od urodzenia. Monopol państwa jest zlikwidowany dzięki prawom rynku i życzeniom <>. Władza ma tyle praw, ile przyznają jej jednostki”(6).

Skutki panowania ideologii postmodernistycznej w myśli wychowawczej są makabryczne (7). Jej główny efektem jest zatrzymanie refleksji młodego człowieka na własnych przeżyciach psychicznych, co utwierdza w nim skrajny indywidualizm, hołdowanie swojemu “ja”, czyli zaspakajanie wszystkich zachcianek bez liczenia się z potrzebami innych. Absolutyzację wolności należy rozumieć jako dowolność. To co ideologia postmodernizmu przemilcza to fakt, że “autonomiczny” wychowanek “równy” wobec swoje szkoły i nauczycieli postawiony jest w nierównej sytuacji na “wolnym rynku”. Poddany jest bowiem działaniom ukrytej psychomanipulacji i różnych socjotechnik. “Nieoficjalnymi” autorytetami stają się lansowane przez media gwiazdy estrady i kina (8). Eksperyment postmodernistyczny sprawia, że zamiast wzrastać w człowieczeństwie wychowanek karłowacieje i degraduje się jako człowiek. Cały system “kultury masowej” stanowi bowiem narzędzie kapitalizmu. Hollywood w służbie Wall Street!

Utrzymanie człowieka w ciągłej infantylizacji, pozostawianie go “wiecznym dzieckiem” osłabia zdolności oceny własnej i cudzej sytuacji i zmusza do akceptacji tego, co jest. Dlatego młodzi nigdy nie mają dojrzeć do roli człowieka świadomego, kierującego się jasnymi wartościami. To kapitał i jego polityczni słudzy mają bowiem rozstrzygać co jest ich problemem i jak go rozwiązywać. Kult przyjemności, pozytywnych doznań, permanentnego <> neguje sens jakiekolwiek wysiłku, ciężkiej pracy, trudu i wyrzeczenia. Stąd masowe zjawisko młodzieży “zaprogramowanej dla pełnego luzu”. Na marginesie warto zauważyć, że film “Fahrenheit 9/11” reżyserowany przez Moore’a stanowi krytykę polityki Georga Busha z pozycji “luzu” (9). Dlatego nie ma się co dziwić, ze tak mało młodzieży ciągnie do polityki jako metody działania na rzecz dobra wspólnego. Politykują głównie “pełni luzu” karierowicze kierujący się zasadą, że “cel uświęca środki”.

W Polsce prezentuje się jedną alternatywę dla liberalnych nurtów wychowawczych - teorię personalistyczną opartą na religii katolickiej.

Personalizm to filozofia, która zakłada: a) albo, że cała rzeczywistość jest zbiorem osobowości, rozwija się nie według praw przyczynowych, ale celowo; b) albo, że najwyższą wartością stworzonego świata jest osoba, tj. człowiek jako dusza nieśmiertelna i z tej racji cała działalności jednostki i społeczeństwa winna być podporządkowana dobru nieśmiertelnemu duszy, tj. zbawieniu; c) albo, że dobro osoby powinno być kierowniczą zasadą życia społecznego (10). Tak więc pedagogia personalna wskazuje na istnienie obiektywnych wartości, które mają stać się celem i motorem działań osoby wychowanka. Nauczyciel jest autorytetem, który powinien kształtować charakter ucznia poprzez wpływ na intelekt, emocje i wolę. Ale jaki jest cel wychowania? Jest nim osiągnięcie najwyższych i obiektywnych wartości przez osobę - jednostkę swoiście wyodrębnioną ze społeczeństwa. Te wartości to religijnie rozumiana “prawda” oraz jako jej wyznacznik Bóg. Wszystkie znaczenia w ostateczności należy odnieść do Boga. Czy jest to odpowiedni model wychowawczy na progu XXI wieku? Czy tak wykształcony charakter zagraża globalnemu kapitalizmowi, którego macki oplatają już niemal cały świat? Wydaje się, że nie. Dlatego należy zaprezentować model pedagogiczny wychodzący poza alternatywę liberalizm - katolicyzm, w której ramy wtłoczona jest polska myśl wychowawcza.

Nauce o wychowaniu należy nadać odcień polityczny. Rozumie się przez to, że nie można rozpatrywać ani wychowawców, ani wychowanków jako sfer niezależnych od życia społecznego, a więc i politycznego jako ważnej podstruktury bytu społecznego. Pedagogia emancypacyjna nie godzi się na to, aby człowiek nie mógł realizować swojego własnego “ja”. Przeciwstawia się wychowaniu, które kształtuje osobowość zewnątrzsterowną, przystosowaną do normatywnych, ideologicznych i politycznych żądań struktur władzy. Zarówno władzy politycznej - komunizmu i faszyzmu; władzy ekonomicznej - kapitalizmu i liberalnej demokracji; oraz duchowej - kościołów i instytucji religijnych.

Dążąc do emancypacji musimy zanegować obowiązująca w Polsce alternatywę. Zarówno poddanie się relatywizmowi wychowawczemu, a więc władzy kapitalistów sterujących reklamą i mediami, jak i poddanie monopolowi doktryny katolickiej uniemożliwia rozwój twórczej podmiotowości człowieka. Emancypacja musi ukazać mechanizmy sprawowania władzy społecznej przez różne ideologie.

Trzeba nawoływać do zastosowania pedagogiki uciśnionych. Jeden z jej twórców Paulo Freire wskazuje, że musi być ona wykuta “z uciśnionych a nie dla uciśnionych [...] w nieustającej walce o odzyskanie ich człowieczeństwa”. Chodzi tu pomoc ofiarom opresji w swobodnym wyrażaniu własnej sytuacji społecznej; przerwaniu “kultury ciszy”, którą prezentują klasy panujące (11). Wychowanie musi umożliwić uściskanym mówienie o swojej sytuacji własnymi słowami. Dzięki mowie stają się podmiotami, a zmieniając przez język świat mentalny są w stanie podjąć konfrontacje z opresorami. Wychowanie w aspekcie subiektywnym polega na umiejętności uczenia się przez dialog z nauczycielem; w aspekcie obiektywnym chodzi o podjęcie walki politycznej ze zniewoleniem. Tradycyjna pedagogika powoduje, ze człowiek kontempluje sytuacje, a nie zaczyna aktywnie walczyć w celu zmiany swojej “niewolniczej pozycji”. Co jest Polakom potrzebne - walka, czy narzekanie?

Zapytajmy się więc jak sprawić, by nowe pokolenia młodych Polaków wyrwały się z ohydnej pozycji w jaką zostały wprowadzone przez “transformatorów” Polski “demokratycznej”. Aby dokonać tej rewolucji należy wzmóc krytyczną świadomość rzeczywistości u wychowanków. Nauczyć odważnego myślenia o własnej sytuacji i doświadczeniach. Zwalczać wpajaną systemowo ignorancje – według Sokratesa ?ródła największego zła. Dla człowieka świadomego obiektywnej rzeczywistości następnym krokiem będzie identyfikacja ?ródeł zniewolenia. Wychowanek zacznie myśleć historycznie tzn. przyczynowo - skutkowo. Wzmożona i nieograniczona dogmatami ciekawość sprawi, że rozglądając się wokół uczeń łatwo zrozumie, że przyczyną jego sytuacji jest nie on sam, żaden dobry lub zły bóg, ale panujący system społeczny tj. współczesny kapitalizm. Drugą fazą rewolucji będzie już aktywność polityczna podmiotów świadomych swojego działania i jego celów.

Nie można także zapomnieć, że człowiek może stać się podmiotem dopiero wtedy, gdy zaspakaja swoje podstawowe potrzeby. Tak więc wychowawca musi też nauczyć, a nawet pomóc w “zarobieniu pieniędzy”. Młodzi często nie słuchają nauczycieli nie ze względu na brak szacunku, lecz świadomość, iż przekazywana wiedza jest nie życiowa! Takie podejście nie jest więc patologią, ale logiczną normą!

Ktoś mógłby postawić takiemu modelowi wychowawczemu zarzut nawoływania do rewolucji i przemocy. Ideolodzy kapitalizmu często przywołują jej krwawe ofiary. Trzeba się wszakże zapytać, czy właśnie dzisiaj nie mamy do czynienia ze swoistą “rzezią niewiniątek”, gdy 40% bezrobotnych stanowią młodzi? A za co mają kupić chleb - niezbędny element biologicznego przetrwania organizmu??? Czy w kapitalizmie jest coś za darmo?

Nauczyciel winien się identyfikować z sytuacją ludzi biednych, zniewolonych, poddanych opresji. Zadaniem rewolucyjnych wychowawców (a rewolucyjny oznacza narodowy bo większość narodu to klasa uciśniona (12)) jest odkrywanie problemów, których nie uświadamia sobie zniewolony naród i formułowanie ich głośno. Należy również pamiętać, a by w refleksji wychowawczej nie małpować obcych kulturowo wzorów. Ich działanie może być tragiczne. Polski wychowawca ukazuje polskie problemy, chociaż często wynikające z szerszych kontekstów. Polacy mogą te problemy porównać z własną sytuację. Tym samym mają szanse dostrzec głębszy charakter i ukryte przyczyny negatywnych zjawisk społecznych (13). Tymczasem współczesna szkoła polega na przekazywaniu wiadomości, jakby uczeń był kubłem na “śmieci”. Wrzuca się do niego wielką ilość faktów z różnych przedmiotów. Zamiast tego należy preferować “żywy” dialog między uczniem a wychowawcą, który pozwala wzmóc ciekawość i zachęcić do indywidualnych poszukiwań, gdzie nauczyciel ze względu na swoją wiedzę będzie pomagał uczniowi, samemu słuchać go uważnie(15). Dzięki ciągłemu wzajemnemu oddziaływaniu na siebie w procesie społecznym następuje wzrastające z ilości w jakość dążenie do prawdy. Sensem wychowania jest wyrobienie dyspozycji poznawczej opartej na umiejętności ciągłego poznawania obiektywnej rzeczywistości. Takie wyrobienia stanie się antidotum na dominującą postawę wedle której koniec edukacji szkolnej oznacza koniec nauki. Wynikiem tego nawet tzw. “człowiek wykształcony” wpada szybko w ramiona “wychowania” kapitału. Postmodernizm jest przecież znakiem ogarniającej zewsząd kultury masowej. Głośno negujemy liberalny relatywizm odrzucający prawdę obiektywną i uznający chaos aksjonormatywny za cechę świata, ale również myśl personalistyczną, która uznaje jedną, stałą i niezmienną prawdę jako dogmat.

Sukcesem wychowania będzie wywołanie ciągłej refleksji ludzi na tematy związane z ich problemami życiowymi. Konkretne problemy wynikające z warunków życia społecznego będą konfrontowane z teoretyczną wiedzą nauczyciela, która będzie służyć ich rozwiązywaniu. Jest to proces nieskończony ponieważ byt społeczny będąc w ciągłym ruchu, nieustannie ujawnia nowe sprzeczności i problemy społeczne. Dlatego “nie jest nauczycielem ten, kto posiada wiedzę, ale ten, kto potrafi ją przekazać innym, samemu się permanentnie ucząc oraz ukazując pokorę i tolerancję wobec swoich uczniów”. “Jeśli chce być nauczycielem narodu, to musze być jego uczniem - powiada Freire” (16). Tak więc skuteczną metodą myślenia wychowawczego jest dialektyka, która zgodnie z tradycją marksowską, sięgającą swoimi korzeniami starożytnej Grecji, stwierdza, że: “prawda to rzeczywisty stan rzeczy, stąd nauka odwrotnie niż religia nie twierdzi prawd ostatecznych, lecz nieustannie uczestnicząc w pełnym sprzeczności procesie poznania, poprzez nieskończony ciąg pytań uparcie dąży do prawdy” (17). Taki sposób podejścia do rzeczywistości charakteryzuje myślenie lewicowe. Taki sposób wychowania jest Polakom potrzebny. Tacy wychowawcy i tacy wychowankowie mogą wyzwolić Naród Polski od rodzimych i obcych kapitalistów, którzy z Polski uczynili kolonię, większość ludzi wpędzając w pozycje niewolników ekonomicznego systemu.





1. Zob. manifest o jednoczenie lewicy zamieszczony w dzienniku “Trybuna” , www.lewica.pl/?dzial=teksty&id=506.

2. Pewien wyjątek stanowi polityka wicepremiera i ministra finansów Grzegorza Kołodki za rządów SLD 1993-1997.

3. Arystoteles, Polityka, (w:) Dzieła wszystkie, tom 6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 155.

4. Dlatego dla społeczeństwa najważniejszą informacją jest kto uczestniczył w tym “symbolicznym” wydarzeniu. Albowiem owi “dopuszczeni”, “społem” otworzyli wrota dla świeckiego boga kapitalizmu, czyli władzy Mamona! Rozważania na temat agentury mają charakter kanalizujący.

5. Na przykład na Uniwersytecie Gdańskim na wydziale pedagogiki jeden z asystentów został zgromiony przez dyrektora za krytykę myśli postmodernistycznej.

6. B. Śliwierski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001, s. 219.

7. A. Kruczek, Charakter należy kształtować, “Nasz Dziennik”, 12-13 marca 2005, nr 60 (2165).

8. Dlatego “gwiazdy” muzyczne, filmowe, telewizyjne przynależą do najbardziej zamożnej elity społeczeństwa polskiego. Kapitał płaci im za utrzymanie korzystnego stanu świadomości ludzi, zwłaszcza młodzieży. Zob. J. Łazarz, Polska klasa robotnicza na progu XXI wieku, www.smp.republika.pl/index2.html.

9. Czołowy ideolog amerykańskiego imperializmu Zbigniew Brzeziński wymienia kulturę masową jako jedno z głównych narzędzi amerykańskiej hegemonii. Film Fahrenheit 09/11 oparty na idei “ reżysera pełnego luzu”, który mówi o “głupim” prezydencie Bushu (Moore wydał też książkę pt: “Stary co zrobiłeś z moim krajem”) jest w istocie wirusem kulturalnym, który wskazuje ramy dozolonej krytyki amerykańskiego imperium. Krytyki z pozycji “luzu”, a więc w istocie aprobaty amerykanizmu. Film o wydarzeniach z 11 września 2001 pozbawiony już tego “luzu” można znale?ć na stronie www.lepszyswiat.home.pl/.

10. A. J. Karpiński, Słownik pojęć filozoficzno – socjologicznych, Gdańsk 2001, s. 93.

11. W Polsce o bezrobociu mówi się jako jednym z problemów istniejących na obrzeżu właściwego życia społecznego; problemu, który dotyka “jakiś” ludzi “spoza” świata normalności. Tymczasem rzeczywiste bezrobocie dochodzi do 30%,a dane Głównego Urzędu Statystycznego mówią, że około 15% Narodu Polskiegi żyje w skrajnym ubóstwie. 23 miliony,czyli prawie dwie – trzecie ma mniej niż wynosi minimum socjalne. Oznacza to życie w ubóstwie już albo w niedalekiej przyszłości. Tak więc większość narodu należy do klasy niższej objętej “kulturą ciszy” w kapitalistycznym modelu ideologicznym.

12. Klasy uciśnione tworzą w Polsce: robotnicy wykwalifikowani i niewykwalifikowani przedsiębiorstw prywatnych i państwowych, posiadacze małych i średnich gospodarstw rolnych, robotnicy rolni, duża część tzw. przedsiębiorców pracujących na własny rachunek, poka?na część pracowników sfery budżetowej, renciści, emeryci, bezrobotni, bezdomni i inni zepchnięci na różne sposoby na margines życia społecznego, tzw. podklasa. Te klasy stanowią łącznie 76 proc. całej populacji. Górna granica dochodów wynosi około 500 złotych brutto na jednego członka rodziny miesięcznie.Zob. J. Łazarz, Polska klasa robotnicza ..., dz. cyt..

13. Taką pobudzającą refleksję wiedzą jest fakt podany przez Organizację Narodów Zjednoczonych o tym, że świat może wyżywić dziś 12 miliardów mieszkańców. Dlaczego na świecie co 7 sekund umiera człowiek z głodu?

14. Opisany proces wynika z odgórnie prowadzonej polityki oświatowej przez wszystkie rządy III RP. Mnożone podręczniki, podziały, eksperymenty z reformą szkół, znacznie obniżająca poziom nowa matura są grą klas posiadających w celu uniemożliwienia klasom poddanym w rozeznaniu “o co tu chodzi”.

15. B. Śliwierski, Współczesne..., dz. cyt., s. 266 – 270.

16. Tamże, s. 269.

17. J. Łazarz, Polska klasa robotnicza ..., dz. cyt..
19 grudzień 2006

luzak 

  

Archiwum

"Nie ulegajcie pokusom bogactwa"
sierpień 26, 2004
Zamach pełznie coraz wyżej
lipiec 12, 2006
Stanisław Michalkiewicz
42 lata po Kennedy'm
grudzień 9, 2003
Artur Łoboda
Anna Radziwiłł: nic już nie zmieniać w systemie edukacji
sierpień 5, 2004
IAR
Dialog z Iranem i likwidacja Gauntanamo?
kwiecień 12, 2008
Iwo Cyprian Pogonowski
USA znajdą w Iraku broń masowego rażenia
kwiecień 14, 2003
"Cztery miliony Polaków żyje w skrajnej nędzy...
kwiecień 1, 2008
komentator
Dewaulacja dolara !
luty 14, 2003
Film na "Planete"... "Rewolucja-s
maj 13, 2007
marduk
I maja 2004
maj 1, 2004
Eliza
Handlarze, precz ze szpitali!
grudzień 12, 2003
Adrian Dudkiewicz
Stachanowskie wzorce moralności
sierpień 5, 2004
Obrazu obraza
luty 13, 2006
Mirosław Naleziński, Gdynia
Zniewolony umysł
grudzień 29, 2003
Artur Łoboda
List otwarty do biskupa J.Życińskiego
luty 26, 2005
Korporacyjna maszyna wojenna stosuje terror
wrzesień 3, 2006
Iwo Cyprian Pogonowski
Laskowik
sierpień 29, 2003
Nasz Dziennik
Przynajmniej wiadomo o co naprawdę "Unii Europejskiej" chodzi
luty 21, 2006
PAP
Rząd Izraela popiera ograniczenia w sprzedaży ziemi
lipiec 8, 2002
PAP
Świadomości nigdy nie za wiele...
czerwiec 20, 2004
Piotr Zabielski
więcej ->
 
   


Kontakt

Fundacja Promocji Kultury
Copyright © 2002 - 2024 Polskie Niezależne Media