ZAPRASZA.net POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj artykuł  

KIM JESTEŚMY ARTYKUŁY CIEKAWE LINKI 2002-2009 NASZ PATRONAT KRONIKA KRAKOWA DZIŚ W POLSCE

Ciekawe strony

Cała prawda o ataku z 11 września 
Jeden z filmów usułujących przedstawić prawdę i ataku z 11 września 2001 roku 
Ostatni mit (o polityce sowieckiej) 
 
Patriotyzm 
Piosenka Lecha Makowieckiego 
Historia kontroli bankowej w USA 
Dyktatura banków i ich system zadłużający, nie są ograniczone do jednego kraju, ale istnieją w każdym kraju na świecie.  
Polscy "nacjonaliści" o żydach 
Po prostu zobaczcie 
Niezależna witryna Alexa Jones'a 
Alex Jones należy do nielicznych ludzi na świecie którzy mają odwagę mówić prawdę o antyspołecznej konspiracji 
www.globalresearch.ca 
świetne analizy polityczne i gospodarcze w skali mikro i makro + anty-NWO 
Charlie Sheen & Alex Jones on 9/11 
Znany aktor Hollywood aktor zebrał się na odwagę powiedzenia tego co myśli o 11 września 2001 roku 
Kanciarze z Wall Street 
Film przedstawia kulisy Wall street . Metody działania , które doprowadziły w ciągu kilku ostatnich lat do wywołania kryzysu finansowego. 
PAKT WOJSKOWY POLSKA - IZRAEL.  
Ewa Jasiewicz,Yonatan Shapira na spotkaniu w Krakowie 22 czerwca 2010  
Cała prawda o World Trade Center 
Filmik dokumentalny przedstawiający wydarzenia z 11 września 2001 roku. 
Kaczyński również nas w to wciągnął 
Zbrodnie wojskowe w Iraku 
Wołyń 1943. sł. muz. Lech Makowiecki  
Wołyń 1943. sł. muz. Lech Makowiecki. Utwór z płyty "Patriotyzm" 
Młodzież izraelska w Polsce 
Doskonały dokument o wycieczce młodzieży izraelskiej do Polski. 
Żydzi tradycjonaliści przeciwko syjonistom 
 
Na straży wolności: Goldman Sachs  
Gerald Celente i John Stossel rozmawiają z sędzią Napolitano o różnych, nie do końca jasnych powiązaniach, między amerykańskimi bankami i rządem USA. Największe podejrzenia budzi bank Goldman Sachs, który ma dziwną nadreprezentację we władzach rządowych. Dla przypomnienia, dodam, że pracownikiem tego banku jest były premier RP, Kazimierz Marcinkiewicz, a bank był zamieszany w spekulacje na złotówce. 
Wezwanie do przebudzenia 
Film opisujący mechanizmy ekonomicznej władzy nad światem 
"Quo Vadis Polonia?" Lech Makowiecki  
 
"patriotyzm" po 1989 roku 
komentarz zbędny 
Ameryka: Od Wolności do faszyzmu 
Amerykanie zaczynają rozumieć - co się dzieje z ich krajem. O tym mówi film pod wskazanym linkiem. 
więcej ->

 
 

An "Early Version" of Jan Thomas Gross' FEAR?


Review of Between Fear and Hope, by S. L. Shneiderman (1947). Translated by Norbert Guterman. Arco Publishing Company, New York.

Reviewer: Mr. Jan Peczkis

An Uncanny Resemblance to Jan Thomas Gross’ (2006) FEAR

I will begin this review with the few redeeming features of this otherwise very anti-Polish book. The author describes the fate of Janusz Korczak as follows: “When the Nazis ordered the establishment of the ghetto, Korczak’s Polish friends offered to hide him on the ‘Aryan’ side of Warsaw, but he preferred to stay with his charges. He often risked his life crossing the ghetto wall to obtain food for the children, from his Polish friends.” (p. 68). Shneiderman has the following opinion of the Jewish ghetto police: “The ‘Jewish police’ whom the Nazis had succeeded in recruiting from the Jewish underworld and the assimilated strata of Jewish professionals, had played in hideous role in the manhunts.” (p. 64).

Shneiderman, in contrasting postwar with prewar Poland, alludes to the former role of Poland’s Jews and the tacit reality of prewar Jewish economic overlordship: “Every peasant and artisan personally brings his wares for sale. Gone is the traditional Jewish middleman who used to bring the peasants’ produce to the city and the most essential industrial articles to the village. The role of the Jewish middleman has now been taken over by inexperienced peasants, city workers, and intellectuals, who seem intoxicated by their new roles as businessmen and who, in their helplessness, create a much greater noise and bustle in the streets of Warsaw than the Jews ever did.” (p. 23). One can perhaps comprehend why many Polish peasants saw the disappearance of the Jews as a liberating thing.

Strikingly many of the same Polonophobic themes used recently by Jan Thomas Gross, in his widely-acclaimed book, FEAR, can be found in this book. There is the one-sided portrayal of Poles rejoicing at Jewish deaths during the Warsaw Ghetto Uprising (p. 74). Kazimierz Wyka is quoted as saying that the absence of a Quisling under the German occupation had prevented anti-Semitism from becoming discredited among Poles (pp. 45-46). Accounts of Jews killed by Poles are elaborated, and always presented without verification and in a contextual vacuum. Poles are portrayed as unilaterally resisting postwar Jewish re-acquisitions of their properties. The so-called Kielce Pogrom is naively presented as the outcome of Poles acting on their belief in the blood libel. The church is blamed for its “slow” and ineffective response, and the Pogrom is magnified into a horrible blight upon all of Poland.

One of the factors behind the Kielce Pogrom was the arrival of Jews from Russia with their privileges under the new Soviet puppet state. Without probably intending to, Shneiderman corroborates this: “Quite different is the attitude of the Jewish refugees who returned from Russia with the new Polish army and were given important positions in the government.” (p. 45).

Shneiderman provides other possibly-useful information about the Kielce Pogrom. This includes the disarming of the Jews living on Planty Street just before the ostensibly-spontaneous mob action: “When the excited crowd began to gather in front of the community house, he [Jehiel Rosenkranz] related, two uniformed men came inside. Claiming that they represented the military authorities, they ransacked the house. They found a few pistols which they confiscated, together with some money and other valuables.” (pp. 90-91). Armed units were also responsible elsewhere in Kielce: “When we left the police building, we learned about an additional pogrom that had taken place while the slaughter in Planty Street was coming to an end. This new pogrom was the work of four members of the Kielce police—the militiamen Stefan Mazur, Kazimierz Nowakowski, Jozef Sliwa, and Antoni Pruszkowski. Realizing that some Jews living on Leonarda Street had been forgotten by the mob, they decided to do their ‘patriotic duty’” (p. 95).

The following account of the murders of Jews in trains near Kielce, if accurate, speaks of an obvious, clumsily staged event: “When the train was approaching the station, a man wearing an armband with the English inscription, ‘Poland’, suddenly appeared in his car. (Such armbands are worn by the soldiers of General Anders’ Army). The soldier spoke to the passengers, encouraging them to murder all the Jews on the train because fifteen ritual murders had been committed in Kielce.” (pp. 97-98). Can anyone be naïve enough to believe that a pro-Anders soldier would actually dress in this way and in English at that!

Shneiderman describes the Jewish reaction to Kielce: “There were rumors that the underground forces had seized Jewish hostages and threatened to murder them if the Kielce death sentences were carried out. These fantastic rumors were believed, and the idea that Jews were being held as hostages seemed somehow more terrible than the fact of the pogroms.” (p. 158). If accurate, this shows that Poland’s Jews readily accepted Communist propaganda. And, just as some Poles were ready to believe anything negative about Jews (e. g., the blood libel) so evidently many Jews were ready to believe anything negative about Poles—no matter how grandiose.

Shneiderman displays his pro-Communist stripes by calling the Lublin government a “progressive” one (p. 116), by praising Hilary Minc (pp. 36-37), etc. Not once does he mention the tens to hundreds of thousands of Poles murdered by the Communist terror police (the UB). Not surprisingly, Shneiderman uses the phrase “Polish fascists” quite liberally. Otherwise, he often repeats stock allegations straight out of Communist propaganda: That the anti-Communist forces were terrorists (p. 15), that the N.S. Z (NSZ) habitually killed Jews and other innocent people (p. 202), that the Holy Cross Brigade had fought on the side of the Nazis (pp. 212-213), that Polish nationalists were responsible for the Kielce Pogrom (p. 86), etc.

27 padziernik 2006

przysłał Iwo Cyprian Pogonowski 

  

Archiwum

EBOR zainteresowany BGŻ, ale pod warunkami
maj 17, 2002
PAP
Wybraliśmy do sejmu kanalie
marzec 20, 2003
zaprasza.net
List od dzieci Kany do jastrzębi z Białego Domu
sierpień 9, 2006
Tłumaczenie: Paweł Michał Bartolik
POLSKA - UNIA 14
listopad 24, 2002
Prof. Jerzy Nowak
Program dla Polski. Jak przezwyciężyć kryzys i rozwijać polską gospodarkę
luty 20, 2003
prof. Włodzimierz Bojarski
Dziś paserzy zakładają partie polityczne
kwiecień 12, 2003
Miłość XXI wieku
marzec 8, 2007
ZYGMUNT JAN PRUSIŃSKI
I śmieszno, i straszno...
grudzień 10, 2002
Polska w stanie totalnej histerii
czerwiec 25, 2007
wasylzly
"Tarcza" nie jest warta odnowy Zimnej Wojny USA z Rosją
lipiec 27, 2008
Iwo Cyprian Pogonowski
Globalny Mit Holokaustu
sierpień 13, 2006
Iwo Cyprian Pogonowski
Co piąte dziecko głoduje w Argentynie
listopad 17, 2002
PAP
Z perspektywy "synów Seta"
sierpień 7, 2006
Stanisław Michalkiewicz
Wiersze. które chcę zabrać ze sobą
czerwiec 3, 2007
Wiesław Sokołowski Redakcja pisma literackiego &
POLSKA potrzebuje pilnie poważnej naprawy!
wrzesień 13, 2007
Dariusz Kosiur
Kretynizm po krakowsku - "opłata klimatyczna"
luty 23, 2004
PAP
PROGRAM WYBORCZY ( 1997 ). Polonijnego Stowarzyszenia Patriotów Narodu Polskiego
styczeń 30, 2003
Panosząca się Postępowa Ideologia
grudzień 3, 2007
Iwo Cyprian Pogonowski
Oszustwa wyborcze w USA
maj 3, 2006
Iwo Cyprian Pogonowski
Agresja ze wschodu
wrzesień 17, 2007
Marek Olżyński
więcej ->
 
   


Kontakt

Fundacja Promocji Kultury
Copyright © 2002 - 2012 Polskie Niezależne Media